Saariston rengastie pyöräillen neljässä päivässä

Saariston Rengastie on yksi Suomen tunnetuimmista pyöräilyreiteistä, jonka päätimme kahden ystäväni kanssa lähteä tänä kesänä fillaroimaan. Ajankohdaksi valikoitui heinäkuun alku torstaista sunnuntaihin 2.-5.7.2015. Meille sattuikin erityisen hyvä tuuri, sillä lähes koko reissun ajan paistoi aurinko kirkkaalta taivaalta. Lisäksi pieni tuulenvire pyörräillessä viilensi mukavasti matkan taittamista. Pyöräilykilometreja matkalla karttui matkantekoon 203,1 km, jonka lisäksi joitain kilometreja karttui ”päivän päätyttyä” mennessämme syömään tai käymään jossain nähtävyyksillä tms.

Matkassa parasta oli ehdottomasti muiden reissaajien kohtaamiset, paikallisten kiinnostavat tarinat täkäläisestä elämästä, hyvä seura, kauniit maisemat ja matkantekeminen. Mieleeni jäi erityisesti Nauvo ja sen laadukas ja monipuolinen ravintolatarjonta. Pyöräilymatkoista Houtskarin saaret olivat mielestäni mukavinta poljettavaa. Ehkä myötätuulikin vaikutti 😉

Punkkeja meihin ei matkalla tarttunut – sumutimme kyllä aamuisin punkkisprayta jalkoihin ja vältimme korkeassa heinikossa kulkemista. Muutoin emme asiaa sen kummemmin huomioineet.

Tärkeät palvelut reittiä suunnitellessa:
Matkoja Turun ja Helsingin välille kannattaa katsoa kaikista bussiyhtiöistä ja VR:ltä.

Paraisten kaupungin ylläpitämä Turun saariston matkailu-sivut auttaa reitin sisällöllisessä suunnittelussa www.saaristo.org ja http://www.saaristonrengastie.fi/.

Reitin kartta palveluineen http://www.saaristo.org/index.php?page=119&lang=1

Lautta-aikataulut löytyvät kootusti http://lautta.net/rengastie

Yöpymispaikoista osa löytyy www.booking.com:sta ja vastaavista palveluista, osa kaupunkien matkailusivuilta. Suosittelen myös olemaan suoraan yhteydessä majapaikkoihin.

1.    päivä: Helsinki – Turku – Kuusiston piispanlinnan rauniot – Nauvo (torstai)

Pyöräilyä 71,8 km
Matkantekoa Turusta Nauvoon n. klo 10-19

Matkalla Kuusiston piispanlinnan raunioille

Juna    Helsinki – Turku klo 06.56-09.00

Varasimme VR Veturin kautta menomatkan kuukautta etukäteen, joka todellakin kannatti. Matka maksoi vain 10€ sisältäen 5€ pyörän. Ainakin kyseisessä junassa pyörätelineet oli sijoitettu ensimmäiseen vaunuun. VR:n sivujen mukaan telineet toimivat 50snt pantilla, mutta toimivat kyllä ilmankin.

Pyöräily    Turku – Kuusiston piispanlinnan rauniot 18,6 km

Lähdimme pyöräilemään Turusta n. 10 aikoihin, ensimmäisenä etappina Kuusiston piispanlinnan rauniot. Reitti kulkee 110-tien vartta Kaarinaan saakka, jonka kohdalla käännytään oikealle, Paraistentielle. Kyseinen osuus on hyvä ajaa, mutta maisemiensa puolesta köyhä. Maisemat oikeastaan vasta alkoivat Kaarinasta. Linnanrauniontiellä ajaessamme huomasimme vesipullojen jo olevan lähes tyhjiä. Ikäväksemme huomasimme perillä Kuusiston kartanon aukeavan vasta klo 12, eikä paikalla ollut muitakaan vesipisteitä.

Kiersimme raunioilla ja istuskelimme laiturilla aamupäivän auringossa kunnes lähdimme taasen jatkamaan matkaa.

Kuusiston piispanlinnan rauniot

Pyöräily    Kuusiston piispanlinnan rauniot – Paraisten vierasvenesatama 21,4 km

Linnanrauniontien risteyksessä sijaitsi jokin ulkokalustemyymälä, johon sitten poikkesimme pyytämään vettä. Kaarinan vedessä kuulemma oli häikkää, eikä ollut toiminut aamupäivällä – onneksi vesi alkoi kulkea normaalisti juuri meidän sattuessa paikalle. Olisivat tarjonneet kahvitkin! Ystävällistä palvelua.

Matka jatkui Paraisten vierasvenesatamaan. Matka taittui mm. Kirjalansalmen sillan kautta, joka on melkoisen vaikuttava teos Suomen olosuhteissa. Paraisille kuljettaessa osa tiestä on asfaltoitua pyörätietä ja osa kapeampaa hiekkaista pyörätietä.

Matkalla Paraisille

Kirjalansalmen silta

Parainen

Ruokailu    Paraisten vierasvenesatama

Vierasvenesataman lounas oli tarjolla klo 10.30-15, jonka hinta oli vain 8,50€. Lounaaseen kuului salaattipöytä, lämpimät ruoat ja kahvi/tee. Lounas oli maukasta kotiruokaa – tarjolla oli mm. paneroitua kampelaa. Satamassa vierähti tovi lounastaessa, tutkiessa reittiä ja veneilijöiden kanssa jutellessa.

Paraisten vierasvenesatama

Pyöräily    Paraisten vierasvenesatama – Sattmark 9,3 km

Jatkoimme matkaamme Sattmarkkiin Finnsementin tehtaan/kaivoksen tms. ohi. Pyörämatka taittui hiekkaista pyörätietä pitkin, joka muistutti paikoittain motocross-rataa pyörätien sijaan.

Sattmark Kaffe & safka sijaitsee heti Sattmarkin sillan jälkeen oikealla. Kahvila on auki joka päivä klo 10-19 (kesäkaudella luultavimmin). Paikasta löytyy myös puoti, kalavalmisteiden myyntiä ja terassi. Rantaan pääsee myös uimaan, josta näkee Sattmarkin sillan kokonaisuudessaan. Nautimme paikassa mansikkamehua, joka oli oikein makoisaa – muistutti maultaan kylläkin mansikkahilloa. Tarkoituksenamme oli alun perin syödä täällä, sillä ystäväni oli lukenut, että täältä saa todella hyvää ruokaa. Annokset näyttivät todella herkullisilta ja kookkailta. Olisi melkein tehnyt mieli syödä toistamiseen.

Paraisten kalkkia

Paraisilta Sattmarkkiin

Sattmark

Pyöräily    Sattmark – Lillmälö, Parainen 8,2km

Ja matka jatkui kohti ensimmäistä lauttarantaa.

Lautta    Lillmälö, Parainen – Prostvik, Nauvo n. 10 min (1664m)

Nauvon lautta lähti Paraisten Lillmälön satamasta. Olimme perillä juuri sopivasti – ajoimme suoraan lauttaan. Tämä taitaa olla niitä lauttoja joihin saa lomakaudella jonottaa kilometreja. On kuulemma täysin normaalia törmätä grillaaviin autoilijoihin jonossa.

Lauttamatka Nauvoon

Pyöräily    Prostvik, Nauvo – Nauvon keskusta 14,3km

Prostvikin satamasta lähtevä tie Nauvon keskustaan on suhteellisen vilkas, eikä pyörätietä ole. Lautta kulkee n. 10 minuutin välein, jonka pystyi melkein kellottamaan autorykelmien perusteella. Perillä Nauvossa olimme noin klo 19.

Pyörämatka lautalta Nauvoon

Majoitus    Majatalo Martta
Majatalo Martta sijaitsee aivan kirkon vieressä, Nauvon keskustassa. Majatalon majoitukseen olisi kuulunut iltasauna klo 16-19, joten sauna jäi tällä kertaa välistä. Majatalo on kaunis ja kotoisa, suurten vanhojen puiden ympäröimä. Huoneessa oli yöllä melkoisen lämmin ja heräilimme pitkin yötä. Ikkunaa kun ei viitsinyt yöksi jättää auki itikoiden pelossa. Marttaa voin suositella palvelun, ruoan laadun ja majoituksen perusteella muillekin. Tämä oli mukava paikka.

Majatalo Martta

Majatalo Martta 2 hengen huone lisäpedillä

Ruokailu    Majatalo Martan bistro
Keittiö oli auki klo 20 saakka, joten kerkesimme hyvin vielä syömään illalla Majatalo Martan bistrossa. Valehtelematta – paras hampurilaissämpylä mitä ikinä olen maistanut! Ja friteeratut uudet perunat oli aivan törkeän hyviä! Vaikkei varmasti sieltä terveellisimmästä päästä. Menu: http://www.majatalomartta.com/syo-hyvin/bistromenu-2015/. Vitriinin leivoksetkin näyttivät todella kauniilta ja herkullisilta – onneksi maha täyttyi tuosta pääruoasta ettei napa enää vetänyt muuta.

Majatalo Martta

Majatalo Martan terassilta näkymä Nauvon kirkon tapulille

Ruokailun jälkeen lähdimme vielä käppäilemään Nauvon satamaan lasillisille, jonne oli matkaa muutama sata metriä Martalta. Auringonlaskun jälkeen suunta oli suoraan peteihin – maha täynnä ja reissusta väsähtäneinä unta ei tarvinnut kauaa odottaa.

Nauvon satama

2.    päivä: Retki Seilin Saarelle, Nauvo – Korppoo – Houtskari (perjantai)

Pyöräilyä 46,4 km
Matkantekoa Nauvosta Houtskarin Mossalaan n. klo 12.30 – 18

Seilin lauttaranta

Aamiainen tarjoillaan Majatalo Martassa normaalisti klo 8-10. Päivän ensimmäinen lautta puolestaan Seiliin lähtee klo 8.30. Onneksemme toinen ryhmä oli lähdössä myös aikaisin matkaan ja oli pyytänyt, että aamiaista voisi aikaistaa alkamaan jo klo 7.30 – muutoin olisi aamiainen jäänyt välistä.

Majatalo Martan aamiainen

Retki    Seilin Saari – ”Hellepäivä Hullujen saarella”

Lautta M/S Östern Seiliin lähti klo 8.30 ja oli perillä 8.55. Samainen lautta palvelee myös Pientä rengastietä kulkevia ja operoikin väliä Nauvo-Hanka. Yhden suuntainen matka Seiliin maksoi 6€.

Saarelle saapuessamme muutama työntekijä toivotti meidät tervetulleiksi Hullujen saarelle. Saarelle kun vuosisatoja sitten eristettiin leprapotilaat / spitaaliset ja myöhemmin myös mielenterveyspotilaita. Spitaaliset elivät keskimäärin 2,87-3,58 vuotta Saarelle kirjauduttuaan. Korkeaan keskiarvoon kuitenkin vaikutti kuulemma kaksi pitkäaikaisempaa sairasta, mies ja nainen jotka elivät vielä saarella ollessaan 16-17 vuotta. Tietoa leprasta

Tallustelimme parisen tuntia saarella. Saarella ei ole juurikaan palveluita, ainoastaan vierasvenesataman yhteydessä kesäkahvila ja vessat. Kesäkahvila aukesi kymmeneltä. Pelottavin ja hauskin kokemus oli lehmät jotka liikkuivat vapaasti eräässä kohtaa saarta. Hetken jouduimme keräämään rohkeutta, ennen kuin uskalsimme mennä niiden läpi ja jatkaa matkaa.

Seilissä sijaitsee Saaristomeren biologinen tutkimuslaitos, jonka työntekijä kertoi tutkivansa silakoiden rasvakerrostumia. Kerrostumat kuulemma kertovat Itämeren tilasta – mitä paksumpi, sen parempi. Mikäli Saaristomeren tutkimus kiinnostaa, netissä on ilmaiseksi luettavissa julkaisu aiheesta.

Paluulautta Nauvoon lähti 10.55 ja oli perillä 11.30.

Hellepäivä hullujen saarella

Sitä ei voi ohittaa..

Täytyy mennä läpi

Seilin kirkon hautausmaa

Pyöräily    Nauvon keskusta – Pärnäinen, Nauvo 13,8 km

Seilin Saarelta Nauvoon palattuamme haimme tavarat ja pyörät Majatalo Martasta, pumppasimme renkaat täyteen (vastaan tullut sveitsiläinen pyöräilijä) ja starttasimme puolen päivän jälkeen.

Pyörämatka jatkui seuraavaan lauttarantaan Pärnäisiin. Matkan varrella näimme ryhmän joka majoittui samassa paikassa kuin me. Selvisi, että he olivat tekemässä vuosittaista vaellustaan.

IMG_3800[1]

Lautta    Pärnäinen, Nauvo – Retainen, Korppoo n. 5-10 min (792m)

Pääsimme jälleen lähes heti Nauvo-Korppoon lauttaan rantaan saapuessamme.

Pyöräily    Retainen, Korppoo – Galtby, Korppoo 7 km

Suunnittelimme alkuun, että olisimme pyöräilleet Korppoon keskustaan ruokailemaan, mutta päätimme matkan varrella jatkaa suoraan seuraavalle lautalle. Ehkä hieman huono päätös, sillä ravintoloita ei matkan varrella tainnut olla ainuttakaan. Tai sitten emme vain nähneet.

Lautta    Galtby, Korppoo – Kittuis, Houtskari n. 30 min

Korppoo-Houtskari reitin lauttarantaan saavuttuamme oltiin lauttaa juuri täyttämässä, mutta päätimme pysähtyä rannassa olevaan kahvilaan täyttämään vesipullot ja ottamaan huikopalaa. Pysähdyksestä tulikin hieman pidempi (1h 15min) kuin olimme ajatelleet. Emme sen tarkemmin aikatauluja katsoneet, sillä ajattelimme niitä lähtevän jatkuvasti. Seuraava lautta Korppooseen lähtikin vasta klo 15.10. Onneksi rannassa oli melko kattava kahvila ja puoti, jotta saimme hieman energiaa loppumatkaa varten. Samaisesta rannasta lähti lautat myös Kökariin ja Norrskataan.

DSC04901 DSC04902

Pyöräily    Kittuis, Houtskari – Roslax, Houtskari 12,2 km

Tämä pätkä Houtskarin muiden saarien kanssa oli yksi suosikeistani – vaikka meri vilahtelikin puiden välistä harvoin.

Lautta    Roslax, Houtskari – Kivimo, Houtskari 5 min

Kivimon lossi vei Houtskariin, Lömsön saareen.

Pyöräily    Kivimo, Houtskari – Björkö, Houtskari 10,1 km

Björkön rannassa oli kauniita venevajoja, jotka ovatkin usein kuvattuna saaristosta kertovissa jutuissa. Saari oli lähes autio, eikä vastaan tainnut tulla yhtäkään autoa. Ainoastaan rannan läheisessä Pub Pelagossa näimme ihmisiä viettämässä iltapäivää.

Kivimon lauttaranta

Matkantekoa Matkantekoa

Lauttaranta Björköstä Mossalaan

Björkön venevajat

Lautta    Björkö, Houtskari – Mossala, Houtskari 5 min

Mossalan lautta, tai oikeammin kai lossi (vaijereiden varassa) oli juuri tauolla kun saavuimme. Ei tätäkään kauaa tarvinnut odottaa. Ylitys oli todella lyhyt, mutta kovin tuulinen. Rantautuessa sai ottaa tukevan asennon, että pysyi pystyssä. Kaunein ylitys tällä matkalla, lähinnä Björkön venevajojen ansiosta.

Björkö taakse jää

Pyöräily    Mossala, Houtskari – Saariston lomakeskus, Houtskari 3,3 km

Päivän loppurutistus – jatkoimme pyöräilyä vielä muutaman kilometrin Houtskarintietä pitkin saareen toiseen päähän, jossa Saariston Lomakeskus ja seuraava lauttaranta sijaitsi.

Majoitus    Saariston lomakeskus

Saavuimme Saariston lomakeskukseen klo 18 maissa. Kirjauduimme sisään ja pesun jälkeen lähdimme syömään. Ruokailut jäi päivän aikana aika vähäisiksi Korppoon keskustan skippaamisen vuoksi.

Saariston lomakeskuksen mökkejä oikealla

Ruokailu    Saariston lomakeskuksen ravintola

Ravintolan keittiön sanottiin olevan auki klo 22 saakka, joten kerkesimme syömään saapumisemme jälkeen hyvin. Ravintola taisi tosiasiassa olla auki myöhempäänkin, asiakkaiden mukaan. Menu oli kokonaisuudessaan suhteellisen erikoinen – tarjolla oli pientä syötävää oluen kanssa, cesar-salaattia kahdella tapaa, keittoja kuten kylmää borshkeittoa lihalla ja lihattomana,  kahta kalaa ja neljä liha-ateriaa pääruoiksi. Söimme kalakeiton, kylmän borshkeiton ja ribsit. Keittojen kylkeen otimme pottuja lisukkeena.

Saariston lomakeskuksen ravintola

Ruokailun jälkeen lähdimme vielä kiertelemään Saariston lomakeskusta ja kävimme mm. näköalatornilla ja rannassa. Näköalatorni on kuulemma 40 metriä meren pinnasta. Jäinkin tuota pohtimaan, että kuinka se korkeus oikein mitataan sieltä merenpinnasta.. No, hyvät näkymät sieltä kyllä oli.

Polku näköalatornille

Näkymät näköalatornista

Saariston lomakeskuksessa Kuva: Jenni

Saariston lomakeskuksessa. Kuva: Jenni

Mossalan auringonlasku

3.    päivä: Houtskari – Iniö – Kustavi – Taivassalo – Velkua – Merimasku  (lauantai)

Pyöräilyä 55,5 km
Matkantekoa Houtskarin Mossalasta Taattisten tilalle n. klo 9 – 18.30

Saariston Rengastie jatkuu Velkuan Teersalossa

Aloitimme päivän taasen 8 euron aamupalalla, jolla sai päivän hyvin käyntiin – perus leipätarpeita, mehua, kahvia, puuroa, muroja. Aamupala tarjoiltiin klo 8-10.

Lautta    Mossala, Houtskari (saaren pohjoiskärki) – Dalen, Iniö n. 50 min
Houtskari-Iniö reitillä kulkeva M/S Antonia oli ainoa maksullinen lautta matkamme varrella, jos ei oteta lukuun retkeä Seilin saarelle. Lautta maksoi 10€ + 5€ pyörästä. Lautalla oli itsepalvelu-kahvila josta sai ostaa perusjuttuja kuten virvokkeita, kahvia, pientä syötävää. Matka kesti hieman alle 50 minuuttia.

M/S Antonia viettämässä yötä Mossalan rannassa Kuva: Jenni

Lautta Houtskarista Iniöön

Pyöräily    Dalen, Iniö – Skagen, Iniö 3,9km

Seuraavalle aikataulutetulle lautalle oli suhteellisen lyhyt matka, mutta matkan varrella oli vielä yksi lautta ennen kyseistä Kustaviin menevää vesireittiä.

Lautta    Skagen, Iniö – Storströmmen, Iniö

Lyhyt ja nopea ylitys.

Pyöräily    Storströmmen, Iniö – Kannvik, Iniö 4km

Tässä välissä oli suht kiire, sillä emme kerinneet aikaisempaan lauttaan. Aikaa lautalle oli keritä n. 25 min ja 4km, joka taittuikin melko nopeasti – 13 minuutissa. Lämmin tuli.

Lautta    Kannvik, Iniö – Heponiemi, Kustavi n. 30 min

Yksi isoimmista ja tilavimmista lautoista koko matkalla. Lautalla oli oma kahvilansakin.

Pyöräily    Heponiemi, Kustavi – Kustavintien risteys – Taivassalon keskusta 17,5km

Kustavin päästä vasta alkoi kunnolla päivän pyöräilyt alkumatkan rikkonaisuuden ja lyhyiden etappien vuoksi. Matkalla Taivassaloon ylitimme muutaman sillan, Kaitaisten silta yhtenä. Silta oli sen verta jännittävä, että talutimme sen koko matkan alusta loppuun. Kaiteet sillalla olivat matalat, tuulen vire kävi ja näkyvyys oli todella heikko.

Taivassaloon päästyämme huomasimme paikallisen tapahtuman olevan käynnissä. Silakrysäys – suuri maaseututapahtuma. Kävimme kiertelemässä tapahtumassa ja syömässä hieman huikopalaa, mm. kalapöhkösiä jotka ovat jollain tapaa uppopaistettuja tai leivitettyjä kaloja. Hauska tapahtuma ja paljon ihmisiä.

Kaitaisten silta

Pyöräily    Taivassalon keskusta –  Hakkenpää, Taivassalo 7,8km
Pyöräilimme Hakkenpään satamaan. Päivän ainoa lautta Hakkenpäästä Teersaloon lähti klo 16, joten meillä oli päälle tunti aikaa odotella lautan lähtöä satamassa. Menimmekin istuskelemaan Sahan Saluunaan. Pizzat joita muut asiakkaat ottivat, olivat niin isoja etteivät lautaselle mahtuneet. Itse päädyimme virvokkeisiin, sillä nälkä oli taltutettu markkinamurkinoilla. Hakkenpään satamassa oli kivannäköinen hiekkaranta, jolla olikin auringonottajia ja lapsiperheitä puuhailemassa.

Hakkenpään venesatama Kuva: Jenni

Lautta    Hakkenpää, Taivassalo – Teersalo, Velkua n. 40 min

Lautta  lähti klo 16 Hakkenpäästä Teersaloon, joka oli päivän ainoa lautta. Lautta oli tähän astisista pienin, eikä kyytiin taidettu ottaa henkilöautoja – näin ainakin kuulimme ja joku auto käännytettiin satamassa ajamaan maantietä pitkin. Finferriesin nettisivuilta en tietoa kuitenkaan löytänyt. Kannattaakin varmaan soittaa etukäteen ja varmistaa asia, jos lautta on oman matkan varrella. Lautta ei myöskään poikkea kaikissa aikataulussa mainituissa saarissa, ellei sitä ole erikseen ja etukäteen tilattu.

M/S Kivimo

Pyöräily    Teersalo, Velkua – Taattisten tila, Merimasku 22,3 km

Tämä pätkä oli itselleni ehkä rankin. Reitillä oli jonkun verran isoja ylämäkiä, mutta niitäkin enemmän taisi painaa koko päivän porottanut aurinko. Suunnittelimme poikkeavamme kaupassa päivän viimeisen matkan varrella. Teersalon lauttarantaa lukuun ottamatta vastaan ei kuitenkaan kauppoja tullut. Merimaskussa oli netin mukaan K-extra, hieman majapaikaltamme eteenpäin. Kävimme katsastamassa paikan, mutta se oli mennyt lauantaina jo klo 16 kiinni. Tässäkin huomasimme, että tietoa on aika vaikea löytää netistä – aukioloaikoja kun ei mistään löytynyt. Olimme perillä Taattisten tilalla n. klo 18.30.

Majoitus    Taattisten tila

Taattisten tila oli aika hauska paikka. Majoituimme tilan vanhimmassa rakennuksessa, pakarirakennuksessa, hirsisessä aittahuoneessa. Avattavaa ikkunaa huoneessa ei ollut, ja oven sai lukkoon vain sisältäpäin hakasella. Pidimmekin oven auki läpi yön, jotta ilma pääsi kiertämään. Äänieristeitäkään ei yläkerrassa ollut, jossa oli yhteensä kolme huonetta. Tämä ei minua haitannut sillä nukuin kuin tukki.

Tila on todellinen maalaistalo, joka näkyy majoituksen lisäksi pihapiirissä jossa on paljon erilaisia rakennuksia – osa eläimille ja osa muuhun käyttöön. Tilan pitäjät olivat saapuessamme heinänteossa – yli 1000 heinäpaalia tuli kuulemma tehtyä päivän aikana. Lapsiperheet näyttivät viihtyvän hyvin, sillä lapset oli huomioitu monessa asiassa – eläimiä, trampoliini, liukumäki, vaijeriliuku, uimapaikka ja paljon muuta.

Ruokaa ei paikassa ollut tarjolla muuta kuin aamiaisen muodossa. Tilausravintola paikassa oli, joka taitaa palvella vain juhlissa ja muissa isoimmissa tilaisuuksissa. Nettisivujen mukaan täällä on tarjottu mm. äitienpäivänä ruokaa, eli paikan antimiin pääsee tutustumaan välillä myös yksittäisenä kävijänä.

Taattisten tilan majoitus

Karanneiden lampaiden kotiinpaluu

Taattisten tilan eläimiä

Taattisten tilan eläimiä Kuvat:Terhi ja Jenni

Taattisten tilalla

Ruokailu    Rantamakasiini

Tavaroiden purkamisen ja pesun jälkeen lähdimme käymään Merimaskun Rantamakasiinilla syömässä. Rantamakasiini on aivan Kirkonsalmen sillan rannassa – 3 kilometriä takaisin päin jo ajamaamme reittiä. Ilta oli aika viileä ja tuulinen, mutta ruoka maistui. Tarjolla oli 5-10 ruoka-annosta ja paikan väki oli melkoisen veikeää ja rempseää. Tällä kertaa otimme kaikki makkara-lihapullaperunat, jossa oli hieman vihreääkin mukana.

Makkaraperunat Rantamakasiineilla

4.    päivä: Merimasku – Naantali – Turku (sunnuntai)

Pyöräilyä 29,4 km
Matkantekoa Taattisten tilalta Turkuun n. klo 10.30 – 14.45

Naantali

Pyöräily    Taattisten tila, Merimasku – Kultaranta – Naantalin ranta 10,9km

Lähdimme pyöräilemaan Naantalia kohti n. klo 10.30 – taas aurinkoisessa säässä. Matkalla poikkesimme Kultarannan kautta ja kävimme aitojen takaa katselemassa miltä presidentin tilukset näyttävät. Matka taittui kuin siivillä – oli mukava hypätä ratsun selkään ja vain nauttia hetkestä, ilmasta ja elämästä. Naantalissa kävin nyt ensimmäistä kertaa aikuisiällä. Paikka oli kaunis ja vilkas heti aamupäivästä. Kävimme Naantalissa pyörähtämässä myös Mannerehiminkadun kirppiksellä, joka järjestetään kesäsunnuntaisin aina 16.8. saakka klo 11-16 kadun päässä olevassa puistossa.

Ruokailu    Kahvila Amandis, Naantalin ranta

Kävimme syömässä Naantalin rannassa, Kaivohuoneen vieressä sijaitsevassa Kahvila Amandiksessa. Paikassa myytiin mm. suolaisia vohveleita n. 10 eurolla, jotka olivat todella maukkaita. Ainakin tuo savulohi-versio. Tähän päättyi porukkamme yhteinen matka, sillä yksi ystävistäni jatkoi polkemista Raisioon kesäloman merkeissä. Kaksi meistä vielä jatkoi pyöräilyä Turkuun.

DSC05146 DSC05147

Pyöräily    Naantalin ranta – Turun Aurajoen varteen 18,5km

Olimme perillä Turun Aurajoen rannassa n. klo 15. Onneksi varasimme matkantekoon aikaa reilusti. Reitti oli kyllä selkeä ja todella hyvä ajaa, mutta välillä piti pysähtyä navigoimaan suuntaa. Perille olisi päässyt melkein pelkkiä pyöräilykylttejä seuraamalla, mutta muutamassa kohtaa tuli kysymysmerkki suunnasta. Ainoastaan kerran lähdimme ajamaan väärään suuntaan, Raisiota kohti. Onneksi tajusimme mokan jo parin sadan metrin jälkeen ja käännyimme takaisin oikealle reitille. Poikkesimme matkalla myös kaupassa ostamassa pientä evästä bussimatkaa varten.

Bussi    Turku – Helsinki klo 15.20 – 18 (norm. 17.35)

Aurajoen rannassa näkyi mukava ihmispaljous. Ruisrockin ansiosta väkeä oli liikkeellä runsain joukoin. Åbussin pysäkki on aivan Turun mansikkapaikoilla, Blancoa vastapäätä osoitteessa Aurakatu 2. Bussi tuli pysäkille jo klo 15.10. Pakkasimme pyörät matkustustilaan ja kotimatka alkoi. Turku-Helsinki väli oli sen verta ruuhkainen, että bussi oli melkein puoli tuntia myöhässä aikataulustaan. Oma päätepysäkkini oli Espoon Ikealla ja ystäväni jatkoi vielä Helsinkiin saakka.

Aikaisen mukava reissu. Suosittelen pyöräilyä matkustusmuotona ihan kaikille. Pyöräily on siitä helppo laji, ettei siihen paljoa kuntoa tarvita – lähinnä rentoa otetta, rauhallista mielentilaa ja avoimuutta kaikelle vastaan tulevalle. Itselleni tärkeintä on pitää positiivinen ote aina reissatessa, sillä kiireen ja negatiivisuuden tunteet laittavat jalat hapoille jo ensimetreillä enkä pysty nauttimaan matkasta. Eli rennoin rantein ja reissuun! Kiitos mahtavasta reissusta seuraneideilleni Jennille ja Jannikalle ❤

Päätepysäkki

Retken kuljettuamme, miettisin ehkä joitain asioita eri tavoin. Suunnittelisin päivät ainakin niin, että ruokapaikat sattuisivat matkan varrelle lounasaikoihin ja tarkistaisin matkan varrella olevat palvelut aukioloaikoineen. Tai sitten poikkeaisin enemmän keskustoissa, joista muutama jäi nyt väliin. Lisäksi haluaisin ottaa matkan varrelle käynnin jollain pienemmällä saarella, jossa pääsisi vieläkin aidompaan saaristolaistunnelmaan. Saariston rengastie kun kulkee isoja saaria pitkin, ja osittain maisemat ovat samaa kuin missä tahansa mantereellakin.

Etukäteen oli mielestäni myös vaikea löytää kokonaista karttaa reitistä, josta olisi hahmottanut matkan varrella olevat palvelut, kiinnostavat käyntikohteet ja lautat, joten katsoin reitin etappi etapilta Google Mapsin avulla. Paraisten vierasvenesatamasta saimme hyviä printtimateriaaleja matkaamme – muutaman erilaisen kartan ja Saaristo-julkaisun jota voi tilata netistäkin. Monissa paikoissa myytiin myös 10 euron arvoista julkaisua, joka nopealla selauksella muistutti mielestäni enemmän mainoslehtistä. Netistä voi tilata myös parinkympin arvoisen Omatoimimatkailijan taskuoppaan. Hyödynsimme reitillämme myös Sports Trackeria ja Sigman ajotietokonetta ajettujen kilometrien laskemiseen.